Jezelf voorbij gelopen? 5 wandeltips voor rust



Zeg eens eerlijk…hoe vaak heb jij dit voorjaar aandachtig gewandeld? Wandelen; we weten dat het goed voor ons is en toch schiet het er vaak bij in. En zetten we ons er een keer toe, dan lukt het vaak niet om onze aandacht er echt bij te houden. Daarom delen we graag 5 tips met je, zodat je met meer focus kunt lopen. Op naar veel wandelplezier deze zomer!


De moed hebben om niet zoveel te moeten


Zodra je jouw werkdag begint sta je aan. Je hoofd begint bij het wakker worden meteen op volle toeren te draaien en stopt daar pas weer mee als je slaapt. Het lijkt zo normaal, een hoofd dat constant actief is en ons vertelt wat we moeten en wat we vinden. Maar wat nu als al die gedachtestromen je teveel energie kosten en je meer rust wilt in je hoofd? Graag leggen we uit welke processen je kunt herkennen en hoe je daarmee om kan leren gaan.


Pleidooi voor vakkundig spijbelen



100% inzet, dat is wat anderen van jou mogen verwachten. Sterker nog, dat is je minimum, dag in dag uit. Je voelt je tekort schieten als je een dag wat minder inzet hebt laten zien en wilt dat compenseren. Waarom eigenlijk? En is dat nou echt nodig? Wij leggen je graag uit waarom 80% je norm zou moeten zijn.


Het geheim van rust vinden in alle hectiek


Zou het niet fijn zijn als je een manier zou hebben om tot rust te komen te midden van alle hectiek? Een manier om kracht en vertrouwen te hervinden op momenten waarbij je to-do-lijst niet meer op 1 pagina past? Een manier om je hoofd even tot rust te brengen zo midden op een drukke werkdag? Het goede nieuws: die manier die bezit je al en is altijd bij je aanwezig! We leggen je graag uit wat het geheim is en hoe je dat kunt gebruiken.


Hoe kom je los van het 'zeker weten'?



Ken je dat: in het bedrijf wordt een besluit genomen waar jij niet enthousiast over bent. Wat doe je? Binnen enkele seconden heb je allerlei argumenten verzameld waarom het een slecht besluit is. En nog wat seconden later heb je er boze en gefrustreerde emoties bij of misschien voel je je zelfs wel moedeloos. Het ‘zeker weten’ wordt je grootste obstakel. Hoe dit te overwinnen?


Selectief water geven aan emoties; nut en noodzaak



Vol goede moed start je telkens je werkdag. Vandaag zal je positief en optimistisch zijn. Maar gaandeweg de dag nemen cynisme en negatieve gedachten de overhand. Eind  van de dag vertrek je vol ingehouden emoties weer huiswaarts. Hoe om te gaan met boosheid en irritaties op de werkvloer? We geven je vier essentiële tips!


Ochtendhumeur? 5 Tips voor een frisse start



Je hebt er al zoveel aan gedaan. Maar het is een gegeven, ’s ochtend ben je niet te genieten. Op gang komen? Ja, na drie koppen koffie ben je aanspreekbaar. Toch zijn er manieren om beter met dit ongemak om te gaan. We geven je 5 tips om je dag iets frisser als normaal te starten.



De ‘second body’ voor een socialere bedrijfscultuur



In het klooster Plum Village van Thich Nhat Hanh heeft iedereen een ‘second body’, iemand om op te letten als een verlengstuk van jezelf. Stel je eens voor dat ze dit systeem ook op jouw werk zouden doorvoeren. Wat zou dat voor de werksfeer kunnen betekenen?



Communicatie als smeermiddel voor een vruchtbaar overleg



Herkenbaar? Collega A is zo bezig met het maken van zijn punt, dat hij niet ziet dat Collega B hierop wil reageren en dat Collega C zich groen en geel ergert. Soms gaan mensen in een werkoverleg zo op de inhoud van een gesprek zitten, dat de andere aspecten van communicatie ondergeschikt raken. Verraderlijk voor de sfeer. Zo grijp je in!

Hoe stop je het werkpaard in jezelf?



Het ligt continu op de loer: jezelf verliezen in dagelijkse bezigheden. Of het nu gaat om eeuwig overwerken, standaard te laat naar bed gaan of onophoudelijk piekeren. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: gebrek aan balans. Dit kan je geluk behoorlijk in de weg zitten. We leggen uit hoe je de teugels in handen houdt.

Oh jee, kan ik dat wel? 5 tips



Je kunt het eigenlijk nog niet geloven… je hebt gesolliciteerd naar je droombaan en jij bent het geworden! Maar dan gaat het knagen, heb je wel de juiste kwaliteiten om die belangrijke functie naar behoren te kunnen vervullen? Hoewel het bedrijf dus blijkbaar alle vertrouwen in je heeft, slaat bij jou ondertussen de twijfel over je eigen kunnen toe. En daarmee zit je vooral jezelf in de weg! Wat te doen?

Hoor ik er wel echt bij?



Iedereen herkent het wel, situaties waarin je voor je gevoel niet jezelf kunt zijn. Bijvoorbeeld op een verjaardag, tijdens een etentje met kennissen, maar ook op het werk. Mensen zijn sociale wezens, iedereen heeft het verlangen om erbij te horen. Maar in hoeverre doe je mee of hoor je er écht bij? In dit artikel leggen we uit waarom je maar beter trouw kunt zijn aan je ware identiteit.

Op retraite gaan: waarom zou je??? Van kabaal in je hoofd naar rust in eigen lichaam



Wat drijft mensen ertoe om zich een week terug te trekken in een klooster, vaak ook nog zonder te praten? Als je het zelf niet hebt meegemaakt, is het misschien lastig voor te stellen wat mensen zoeken en vinden op een retraite. Daarom legt Willemijn (56) uit wat het haar heeft gebracht. Wat er gebeurde, was wonderlijk.

Deadlinestress: prettige kick of collegialiteitskiller?


Als het goed is, kun je op een normale werkdag prettig samenwerken met je collega’s. Jullie zijn lekker aan de slag en er is tijd voor een praatje bij de koffieautomaat. Hoe anders is dat als er een deadline nadert! Dan verandert zelfs je allerliefste collega in een snauwend monster. Wat te doen?


Hond en kat behalve huisdier ook privétherapeut


Honden, katten, vogels, konijnen en andere huisdieren zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. We hebben graag een beest om ons heen, dat vinden we fijn. Maar waar we minder vaak bij stilstaan: het is ook nog eens heel gezond! We leggen uit waarom.



Laat je humeur niet verpesten door… jezelf



Wat kunnen ze toch irritant zijn; automobilisten die zich niet aan de verkeersregels houden of die trage caissière als je na je werk vlug naar huis wilt om te eten. Je was al langer blijven zitten op je werk en nu is je humeur ook nog vergalt. Kijk, en dat is helemaal niet nodig! In dit artikel leggen we uit hoe je die knop omzet.


Dankbaarheid als route naar geluk


Lukt het jou om van die promotie op je werk te genieten, of zegt een stemmetje in je achterhoofd gelijk: ‘Je zult het binnenkort vast verknallen’? Geniet jij juist van die zakendeal die je hebt binnengehaald, of ben je ermee bezig dat het een volgende keer minder goed zal gaan? Als jij jezelf (net als de meeste mensen) betrapt op zelfbedachte doemscenario’s, dan hebben we goed nieuws voor je. Oprecht genieten kun je leren, wij vertellen je hoe je dat doet!

Corrine's les: genieten van het moment!


Een jaar geleden ging het niet lekker met Corrine. Op verzoek van haar toenmalige werkgever volgde ze bij Inzicht360 individueel het programma Mindfulness voor Professionals. Het doel: meer rust creëren in het hoofd van Corrine, die niet veel nodig had om in de stress te schieten. Het programma van Inzicht360 veranderde haar leven.


Schaamte om over stress te praten?


Ben jij zo iemand van wie mensen denken dat je fluitend lange werkdagen maakt? Kennissen, vrienden en collega’s kunnen altijd op je rekenen en staan ervan versteld wat jij wel niet doet op één dag. Wat ze niet weten, is dat het er in jouw hoofd helemaal niet ‘relaxed’ aan toegaat. Voor je gevoel hol je van verplichting naar verplichting, zonder dat je ergens nog plezier aan beleeft. Toch ga je niet in gesprek met je werkgever om aan te kaarten dat je overloopt. In dit artikel leggen we uit waardoor dat komt en waarom je juist wel over stress zou moeten praten.

Mindfulness: geen woorden maar daden!


Na een paar jaar schrijven voor Inzicht360 stopt Marlijn de Jager met freelance werken. Hoewel Inzicht360 één van haar favoriete opdrachten was, kwam ze erachter dat ze teveel stress kreeg van het ondernemerschap en het versplinteren van haar aandacht. Marlijn kiest voor focus, een realistischere planning en meer ademruimte. Ze schreef voor ons zo mooi over stress en mindfulness en kreeg continu effectieve tips, maar hield ze zich er ook aan?

Janines verhaal: Na een burn-out aan de slag


Janine was 45 jaar toen ze met een burn-out thuis kwam te zitten. “Het stomme is dat het voor mij totaal niet onverwachts was, ik wíst dat ik te hard werkte en te weinig ontspande. Ik wist dat het een keer mis zou gaan… en toch liet ik het gebeuren”, zegt ze zelf nu 3 jaar later. Ze zag het misschien wel aankomen, maar overtuigde zichzelf er continu van dat het volgende week minder druk zou zijn. Dat was alleen niet zo. Na haar burn-out besloot ze op het werk een stapje terug te doen. Dat bleek minder makkelijk dan gedacht.

Mindfulness zweverig? Wetenschappers bewijzen het tegendeel


De term mindfulness gaat vaak gepaard met zweverige opvattingen. Mensen die mindfulness beoefenen zijn vast áltijd aan het mediteren… In dit artikel proberen we jullie te laten zien dat mindfulness wereldwijd ook in de wetenschappelijke wereld uitvoerig wordt onderzocht. Het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness past mindfulness bijvoorbeeld toe op klachten als stress, depressie en AD(H)D, met opmerkelijke resultaten. We vertellen je hier graag meer over.

Past jouw baan wel bij jouw waarden?


Je hebt er destijds hard voor gestudeerd. Je was ontzettend trots toen je mocht starten in je baan / opdracht. Maar gaandeweg is er wat gaan knagen. Is dit wel wat je wilt? Is dit echt de bijdrage die jij wilt leveren? Is dit hoe je met collega’s en klanten om wilt gaan? Lees hier wat er kan gebeuren als de waarden van een bedrijf niet bij jouw persoonlijke waarden passen.


Wij willen patat! Waarom eigenlijk?


Na een drukke werkdag hebben we vaak geen zin meer om te koken. Dan eten we maar een pizza of kopen we een patatje op het station. Dat hebben we wel verdiend. Waarom eigenlijk? Waarom hebben we geen maaltijdsalade verdiend? Of een smaakvolle Thaise curry of een kruidig tomatensoepje? Waarom krijgen we zo’n behoefte aan vet of zoet? En is dat nu wel zo’n goeie beloning?


Lichamelijke klachten door stress - 5 tips


Stress geeft niet alleen mentale druk, maar gaat ook gepaard met lichamelijke klachten. Pijn in je hoofd, nek, pols, schouders, rug of buik. Hartkloppingen, een tintelend gevoel in je vingers of schouderbladen, misselijkheid of duizelingen. Stress steekt zo maar de kop op en slaat genadeloos toe. Er zijn slimme manieren om wat met die signalen te doen. We geven je 5 tips.


Heb je naasten lief voor meer succes!


Carrière maken gaat vaak gepaard met lange werkdagen. Werken aan je professionele loopbaan is een prachtig streven, vooral als je er lol in hebt. Toch is een gezonde balans tussen privé en werk belangrijk. Vooral omdat jouw drukte ervoor kan zorgen dat je verder van jezelf af komt te staan en ook verder van je dierbaren. En dat heeft dan weer invloed op je weerstand en je zelfvertrouwen. Een sociaal leven naast je werk zorgt bovendien voor positieve resultaten op het werk.

Timemanagement: voor nog meer drukte!


Timemanagement is een hot topic in deze wereld van gevulde agenda’s, volle mailboxen en uitpuilende to do-lijsten. Maar is het efficiënter indelen van je agenda ook echt effectiever? Bedrijfspsycholoog en schrijver Tony Crabbe vindt van niet. In dit artikel leggen we je uit waarom hij meer waarde hecht aan aandachtmanagement.



‘Ja’ zeggen is makkelijker, maar is het ook beter?


‘Nee’ zeggen is moeilijker dan ‘ja’ zeggen. Ons brein stimuleert ons om ‘nee’ te vermijden, want we willen geen conflicten en moeilijke situaties. Toch gaat het flink mis als we altijd maar overal ‘ja’ op zeggen en we altijd klaarstaan voor onze collega’s, familieleden en vrienden en niet voor onszelf. We kunnen nu eenmaal niet toveren en je kunt maar een maximum aantal acties op een dag doen. Toch hoef je ook niet keihard ‘nee’ te zeggen. Hoe houd je je collega en familielid te vriend, maar overschrijd je tegelijkertijd niet continu je eigen grenzen?

Je baan kwijt: het komt wel goed… toch?



Je wilt al jaren eigenlijk een andere baan. Je bent alleen tot nu toe blijven hangen, want ja… het is ook wel weer makkelijk. Als je dan ineens bijvoorbeeld door een reorganisatie weg moet, kan het nieuws toch als een bom inslaan. Waarom ben je niet gewoon blij dat je eindelijk weg mag? En hoe moet je met die gemengde gevoelens omgaan?


Vooroordelen en valse gedachten – wie heeft ze niet?


Je hebt zo’n aanstellerige collega die dagelijks met veel bombarie binnenkomt en luidruchtig lacht, vertelt, eet, werkt en ademt. Hij of zij moet altijd maar in de aandacht staan. Of misschien heb je niet zoveel met je eigen manager, omdat je het gevoel hebt dat hij of zij geen interesse in jou heeft. Maar heb je hem of haar weleens écht goed gesproken? Sta je er weleens bij stil dat je er met jouw gedachten misschien helemaal naast zit? Vooroordelen kunnen een vals beeld van iemand scheppen, maar gelukkig kun je vooroordelen wegnemen…


Mediteren; 5 redenen om het ook echt te doen


Veel mensen nemen zich voor te gaan mediteren. Jij wellicht ook, want anders zou je dit artikel niet lezen. Wat blijkt is dat het nogal lastig kan zijn om je er vervolgens ook echt toe te zetten. Zeker als je nooit eerder in groepsverband ervaring op hebt gedaan verdwijnt de wens al snel in het laatje “goede voornemens”. In dit artikel geven we je vijf redenen om het mediteren ook echt te doen. Én we delen een handige meditatieoefening (geluidsfragment) met je. Zo hoeft dat voornemen geen voornemen te blijven.


Documentaire Down to Earth: de natuur en jij



Rolf Winters en Renata Heinen maakten met hun drie kinderen een vijf jaar durende wereldreis. Ze ruilden hun luxe, goed geordende leventjes in voor een zoektocht naar wijze, spirituele levenslessen. En die zochten ze bij oude, traditionele stammen en inheemse volkeren wereldwijd. Samen ontwikkelde het duo de documentaire ‘Down to earth’. Een aanrader, met een mooie boodschap: verleg je focus van een allesbeheersende consumptiemaatschappij waarvan jij deel uitmaakt, naar jezelf en de natuur.


Mindfulness als (kerst)verlichting


Hangen de lampjes al in de bomen? Heb je het menu voor het kerstdiner al samengesteld? Liggen de cadeautjes al voor het grijpen? De kersttijd is voor veel mensen een tijd van gezelligheid met sfeerverlichting in het donker, familieleden rondom een rijkelijk versierde eettafel, kaarsjes aan en met een feestelijk dagprogramma van A tot Z. Feestvieren! Toch voelt niet iedereen zich even prettig rond de kersttijd. Kerststress steekt de kop op. We moeten mensen missen die deze kerst niet meer aanwezig zijn of we hebben helemaal niet zoveel familie en vrienden die ons vergezellen aan de kersttafel. Mindfulness kan wat verlichting bieden.

"Hoe pak ik een ademruimte?" (+ luisterfragment)


Je hebt het druk op je werk en je ziet door de bomen het bos niet meer. Je moet een presentatie geven en je bent vreselijk zenuwachtig of je hebt gewoon behoefte aan een momentje rust, omdat je continu van hot naar her rent. Pak even drie minuutjes voor jezelf. Dat kan in de trein, achter je bureau of in een aparte kamer. Met de drie minuten ademruimteoefening herpak je je rust en keer je op een snelle manier eventjes in jezelf. Zodat je daarna weer met frisse moed door kunt gaan met wat je aan het doen was. In dit artikel vertellen we je hoe je die drie minuten vult.


'De kracht van kwetsbaarheid' - 5 inzichten


We leven in een cultuur waarin we kwetsbaarheid zien als een zwakte. We moeten ons werk perfect doen, wat we doen is eigenlijk bijna nooit goed genoeg en we durven niet altijd voor onszelf op te komen. Durf jij hardop te zeggen dat je ongelukkig wordt van je werk? Durf je nee te zeggen omdat je to-do-lijst overloopt? Durf je het oneens te zijn met je team? Jezelf kwetsbaar opstellen vergt moed. Brené Brown schreef er een prachtig boek over: ‘De kracht van kwetsbaarheid’. We delen graag vijf leermomenten uit het boek met jou.


Hoe hoog ligt jouw lat?



We werken hard en we leggen de lat hoog. Daardoor groeien onze to-do-lijsten, zijn onze resultaten eigenlijk nooit goed genoeg en vragen we nog meer van onszelf. Tot we het niet meer aankunnen. Werkstress is nog steeds de meest voorkomende beroepsziekte. Van 14 t/m 18 november staat Nederland daarom in het teken van ‘werkstress’ met de Week van de Werkstress. Ook Inzicht360 doet mee en geeft in deze periode een nuttige workshop voor ondernemers, zzp-ers, werknemers en teams.

Hoe kon mijn werk belangrijker zijn dan mijn vader?!



Anna was zoals ze zelf zegt ‘een echte carrièrevrouw’. Ze nam werk uit handen, kreeg complimenten van haar collega’s over al dat werk dat ze verzette en ze voelde zich belangrijk. Ze hield dan ook weinig tijd over voor haar privéleven. Toen plotseling haar vader overleed schrok ze ‘wakker’. Waarom had ze geen tijd meer voor hem vrijgemaakt? Waarom had ze haar werk altijd voor laten gaan? Anna besloot het roer om te gooien.

Ssst… 5 redenen voor stilte



De meesten van ons leiden een druk leven. Je werkt hard, je zorgt voor je familie, je sport of schildert, je onderhoudt vriendschappen en eigenlijk wil je ook de tuin netjes houden en plannen maken voor het vrijgezellenfeestje van Marie. En dan is er nog het huishouden, de administratie en die deeltijdopleiding. We gaan maar door. Denk je ook nog aan jezelf? Sta je weleens even stil? En ervaar je stilte? Waarschijnlijk bijna nooit. In deze blog leggen we je uit waarom stilte zo belangrijk is.

Gevoel versus verstand, wie wint?



Juist als je denkt alles onder controle te hebben op de werkvloer, blijkt dat je een lastige keuze moet maken. Je mag alleen blijven als je de helft van je uren inlevert of je mag vertrekken. Je mag in dienstverband komen werken of je zoekt ergens anders je volgende freelanceklus. Het maken van een beslissing kan soms best lastig zijn. Vooral als je ratio en je gevoel elkaar voortdurend tegenspreken. Waar kies je uiteindelijk voor?


Focus op het werk; de 5 stoorzenders



Op de werkvloer laten we ons gemakkelijk afleiden. Niet zo gek, met al die externe prikkels en afleidende factoren. In dit artikel leggen we de vijf grootste stoorzenders aan je voor. En we geven je tips wat je kan doen om te kunnen werken met 100% focus!


 

Help! Ik wil een carrièreswitch! De 4 monsters die je tegenhouden


Je hebt een goed salaris, je vervult een mooie functie en je werkt al jaren keihard. Maar ben je nu wel zo gelukkig met het werk dat je doet? Je houdt nauwelijks vrije tijd over en je vindt het eigenlijk allemaal niet zo interessant meer, maar je gaat maar door. Het woord ‘carrièreswitch’ komt nauwelijks over je lippen. Wat houdt je tegen? Maak in dit artikel kennis met de vier ‘monsters’ die de stap naar een andere carrière ingewikkeld maken.


Aandachtig afwassen, 5 redenen waarom je daar vandaag nog mee zou moeten starten



Fietsen, lopen, eten, afwassen, we doen het allemaal op de automatische piloot. We denken ondertussen ergens anders aan en halen totaal geen voldoening uit alledaagse handelingen. Waarom zou je? Je doet die dingen toch gewoon vaak? Maar sta je er wel eens bij stil dat je een hoop voldoening kunt halen uit het bewust uitvoeren van zulke ‘normale’ handelingen? Het heeft bovendien 5 grote voordelen. Lees verder… 

Vakantie: professionals worden er beter van!


Hebben we eindelijk vakantie, kunnen we ons werk niet loslaten. Veel professionals houden hun e-mail zelfs op die paradijselijke camping of in dat luxe, tropische hotel nog in de gaten. Want wat als dat project nu ineens misgaat of wat als collega A of B er niet uitkomt? Vakantie is belangrijk voor onze fysieke en mentale gezondheid. Even afstand nemen van alle dagelijkse beslommeringen en even een langere periode ontspannen. Daar wordt een professional alleen maar beter van. Waarom? Lees verder…


Familiepatronen in je rugzak, hoe raak je ze kwijt?


De manier waarop je bent opgevoed, heeft veel invloed op je gedrags- en denkpatronen. Dat kan prettig zijn, omdat het vertrouwd voelt of omdat je je goed voelt bij de normen en waarden waarmee je grootgebracht bent. Maar je kunt het ook als een last ervaren. Jij ziet de wereld anders dan jouw ouders. Je bent het oneens met bepaalde normen of waarden. En toch lukt het je niet, om je eigen koers te bepalen. Hoe kom je nu van die vastgeroeste familiepatronen af?


Maakt geld gelukkig?



We weten het allemaal: we hebben geld nodig om te leven. Maar maakt het ons ook gelukkig? Ja en nee blijkt uit onderzoek. Er blijkt een onder- en een bovengrens te zijn. We vertellen je hoe dat zit!



Hoe doorbreek je negatieve gedachtenpatronen?



Er zijn zeven pijlers die voor negatieve gedachten zorgen. Om van die negatieve patronen af te komen is de eerste stap het herkennen van de pijlers. In dit artikel vertellen we over deze ‘boosdoeners’ en over hoe je die gedachtenpatronen voorgoed kunt doorbreken.



Mag het een onsje minder efficiënt?



Op de werkvloer richten we ons op het eindresultaat. We willen onze einddoelen zo goed en zo snel mogelijk behalen. We proberen daarom zo efficiënt mogelijk te werken. Thich Nhat Hanh heeft daar andere ideeën over. Het is belangrijker om vanuit jezelf te werken. Dat kan niet op een haastige, stressvolle manier. We kunnen beter met volle aandacht werken in het hier en nu.


De 5 geheimen voor een tevreden en blij gevoel!



De Amerikaanse neuropsycholoog Corey Keyes verdiept zich al jaren in ‘positieve psychologie’. Waar reageren hersenen nu positief op, waardoor versterken we onze mentale gezondheid en wat helpt om het gevoel van welbevinden te vergroten? Hij onderzocht wat mensen precies moeten doen om zich op de lange termijn prettig te voelen. In dit artikel beschrijven we zijn bevindingen.


De kracht van menselijkheid - recensie 'As it is in heaven'



In de film ‘As it is in heaven’ komen mensen zichzelf tegen. De één omdat hij te hard werkt, de ander omdat ze nooit voor zichzelf opkomt en weer een ander vanwege vastgeroeste vooroordelen. ‘As it is in heaven’ is een prachtige film waarin mensen persoonlijk groeien en waarvan wij als kijker met vochtige ogen moeten glimlachen.


Geldingsdrang op de werkvloer


We streven naar een glansrijke carrière, we zijn omringd door collega’s die gehoord willen worden en we kunnen ons werk maar moeilijk loslaten, want we willen het allemaal beter dan goed doen. Een stap terug doen, dat is pas een moeilijk besluit! We willen juist het beste uit onszelf naar boven halen. We willen van betekenis zijn. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar hoe staat het met de werk-privé-balans? En verliezen we onszelf niet uit het oog?