Artikelen ter inspiratie

Mediteren; 5 redenen om het ook echt te doen

mediteren in de Gaasperplas“Mediteren, ja ik denk dat het heel goed voor me zou zijn… ”. We horen het vaak, misschien denk je het zelf ook wel. Even mediteren, even tot jezelf komen en daarna met frisse moed weer aan de slag. Dat klinkt ideaal nietwaar? Maar veel mensen vinden het moeilijk zich er daadwerkelijk toe te zetten. We weten namelijk niet hoe we moeten beginnen of hoe we überhaupt moeten mediteren. Je gaat toch niet zomaar zelf even zitten om te proberen te mediteren?! Je hoeft het wiel dan ook niet opnieuw uit te vinden. Mirjam van Inzicht360 heeft twee handige geluidsfragmenten voor je ingesproken die we aan het einde van dit artikel met je delen. Daarnaast hebben we een mooi aanbod voor je om met ons een dag te komen oefenen. Maar eerst willen we je even extra motiveren om je er dit keer echt toe te zetten, want er zijn hele goede redenen voor:

Reden 1: Mediteren neemt stress weg

De Harvard Medical School deed in 2012 onderzoek naar meditatie. Uit het onderzoek, waarbij gebruik werd gemaakt van hersenscans, bleek dat tussendoor mediteren stress in grote mate wegneemt. Mediteren kalmeert de geest. Je ontwikkelt een betere balans in spanningen en ontspannen. Geen overbodige luxe op de werkvloer toch?

Reden 2: Verbetering geheugen

Uit een ander onderzoek (van B.K. Hölzel, J. Carmody e.a.) blijkt dat de grijze massa in je hippocampus (de plek in je hersenen waar je alles onthoudt en leert) tijdens het mediteren toeneemt. Dat betekent dat je geheugen sterker wordt. Je onthoudt meer en je leert sneller. Dat heeft dan weer als neveneffect dat je minder chaotisch denkt en dat je geest rustiger blijft.

Reden 3: Afname pijnprikkels

Het onderzoek van het Max Planck Instituut bewijst dan weer dat mediteren eveneens helpt tegen pijn. Het gaat daarbij om fysieke én mentale pijn. Wie minimaal een keer per dag kort mediteert merkt al verschil. Je hersenen verzachten de pijnprikkels, omdat je beter en dieper leert te ontspannen. De actieve pijnprikkels in je hersenen lijken daardoor ook ietwat te ontspannen.

Reden 4: Meer ruimte voor creativiteit

Door die rust even te pakken, maak je weer ruimte in je hoofd. Alle storende gedachten verstommen, waardoor je creatiever kunt denken. Je bedenkt makkelijker (zonder ruis) nieuwe ideeën. Er is weer plek voor vindingrijkheid en creativiteit.

Reden 5: Flexibiliteit en focus

Door die ruimte die vrijkomt in je hoofd, word je ook flexibeler en kan je je gelijktijdig beter focussen. Hierdoor raak je niet direct in de stress als je gebeld wordt terwijl je net een Excelsheet met belangrijke resultaten aan het vullen bent.

Meditatieoefeningen

En zo zijn er nog veel meer redenen die aantonen dat mediteren toch echt de moeite waard is. Overtuigd? Ga vandaag nog even rustig zitten. De ademruimte is een korte oefening die je door de dag heen toe kunt passen. De bodyscan is een oefening van 15 minuten waarmee je aandacht traint. Mooi bijeffect is dat de meeste mensen de oefening als heel rustgevend ervaren.

Oefening Ademruimte (3.45 min)

Oefening Bodyscan (14.51 min)

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten of beter leren omgaan met stress?

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten? Stress op het werk verminderen? Of inzicht krijgen in jouw loopbaan en bijbehorende ontwikkeling? Door middel van individuele coaching kan jij de professional worden die jij wilt zijn. Inzicht360 deelt graag tips en biedt individuele begeleiding in de regio Amsterdam en Zaandam. Meld je direct aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.