Artikelen ter inspiratie

Wandelen in het bos. Daar knap je van op!

Daglicht doet wonderen

Wie een boswandeling maakt, wordt blootgesteld aan daglicht. Dat heeft een aantal voordelen. Allereerst voorziet daglicht in vitamine D wat bijdraagt aan een betere weerstand en sterkere botten. Ten tweede maakt je lichaam tijdens een wandeling in de buitenlucht endorfine aan, wat je een prettig gevoel geeft. Ten derde zorgt daglicht (wat uit zogeheten blauw licht bestaat) ervoor dat je lichaam en geest in een dag-nachtritme komt. Als je ’s ochtends wakker wordt en je het buiten licht ziet worden, maakt je lichaam zich klaar voor de dag. Je lichaam zorgt voor een actieve houding. Als het weer donker wordt, kom je in een soort ‘nachtstand’ terecht. We moeten uitrusten en de batterij opladen. Wie veel in kantoorpanden werkt krijgt te weinig contact met dit ‘blauwe licht’, waardoor het lichaam in de war raakt en veel te snel in die nachtstand omschakelt. Tussendoor even naar buiten is daarom onwijs effectief, om het lichaam weer wakker te schudden. Een boswandeling is nog beter! Het zorgt voor een normaal licht- en dagritme, waardoor je meer energie krijgt.

Zuurstof geeft leven

Een bos is geen bos als er geen bomen staan. Bomen zorgen voor zuurstof en schone lucht en dat hebben wij nodig om te leven. Door frisse buitenlucht krijgen we meer energie. De luchtcirculatie in kantoorpanden is niet te vergelijken met de schone, frisse en zuurstofrijke lucht van het bos. En dat merk je op den duur.

paddestoelEven uit het drukke ritme

In het bos staan geen laptops, computers, telefoons, televisies en andere apparaten die onze aandacht opeisen. Je neemt letterlijk even pauze van de permanente stroom van audiovisuele prikkels. Je hoofd komt tot rust. Je staat weer met beide benen op de grond en je loopt bewust, want je wilt niet struikelen over kronkelende wortels of bultige modderplassen. Wat dat betreft kan mindfulness in het bos voor nog meer ontspanning zorgen. Luisteren naar vogels, ritselende bladeren, brekende takjes. Die heerlijke geur van vochtige boomstammen, kruidige heide en zuivere korstmos. Kijken naar de verkleurende bladeren, glimmende kastanjes en wegschietende haasjes. Je bent in het hier en nu en je wordt één met de natuur. Van oorsprong leefden mensen in de natuur, daardoor heeft het bos een kalmerende uitwerking op ons. We zijn simpelweg terug in onze natuurlijke habitat.

Beweging is gezond

Natuurlijk is wandelen ook gezond, omdat we bewegen. Wie geregeld een flinke wandeling maakt, krijgt daar een aantal fijne voordelen voor terug:

  • de conditie van de hart- en bloedvaten verbetert
  • de kans op hart- en vaatziekten wordt kleiner
  • het cholesterolgehalte verlaagt
  • de bloeddruk verlaagt
  • sterkere spieren
  • betere conditie
  • de kans op botontkalking wordt kleiner

Geen vervelende eigenschappen toch?

Het is gewoon leuk

De laatste reden is ook niet onbelangrijk. Het maken van een boswandeling is ook gewoon leuk. Voor jong en oud en voor klein en groot.

Duidelijk verhaal nietwaar? Dus wat let je! Hup het bos in!

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten of beter leren omgaan met stress?

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten? Stress op het werk verminderen? Of inzicht krijgen in jouw loopbaan en bijbehorende ontwikkeling? Door middel van individuele coaching kan jij de professional worden die jij wilt zijn. Inzicht360 deelt graag tips en biedt individuele begeleiding in de regio Amsterdam en Zaandam. Meld je direct aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.