De 5 geheimen voor een tevreden en blij gevoel!

Hoe voel jij je vandaag? Kiplekker? Futloos? Tevreden? Moe? Het antwoord kan iedere dag variëren. Vooral als je een drukke baan hebt, uiteenlopende hobby’s, kinderen en een rijk sociaal leven. Je kunt te veel hooi op je vork nemen of juist in een sleur verzeild raken, of misschien neemt stress de overhand of slaat de verveling toe. Wat is nu hét recept voor de mentale gezondheid? Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat we dagelijks optimistisch opstaan? De Amerikaanse neuropsycholoog en socioloog Corey Keyes houdt zich inmiddels al jaren bezig met ‘positieve psychologie’. Hij onderzocht daarom wat we moeten doen om ons dagelijks fit en happy te voelen (met af en toe een uitzonderingsdag natuurlijk). 

De vijf activiteiten voor een prettig gevoel

Of hij eruit kwam? Nou en of, Corey Keyes heeft de code gekraakt. Keyes ontdekte dat er vijf activiteiten zijn die gezamenlijk bijdragen aan een gezonde mentale gesteldheid. Als we die vijf activiteiten dagelijks ondernemen voelen we ons op de lange termijn blij en tevreden. “It makes us flourish”, zegt hij zelfs. Het gaat om de volgende vijf activiteiten:

  • Interactie:  Mensen zijn sociale wezens. Misschien niet iedere dag en niet op ieder moment, maar over het algemeen hebben we mensen om ons heen nodig. Eén van de vijf activiteiten is zodoende interactie met anderen. Het draagt bij aan ‘sociale acceptatie’ en daar voelen we ons op den duur beter door. We horen erbij, we staan er niet alleen voor en we delen lief en leed met de mensen om ons heen.  
  • Spelen:  Spelen is niet alleen voor kinderen een belangrijke activiteit. Voor volwassenen is het net zo belangrijk. Volgens de Amerikaanse psychiater en klinisch onderzoeker Stuart Brown stimuleert spelen de hersenen en krijgen we er meer energie van. Hij is groot voorstander van ‘spelen voor volwassenen’ en heeft aan de hand van verschillende onderzoeken aangetoond dat spelen goed is voor de mens. Daar stemt Keyes van harte mee in. Al speel je maar tien minuten per dag.
  • Spirituele activiteit: Het is ook goed om dagelijks even in jezelf te keren. Dat kan door te mediteren, te bidden of door een mindful wandeling te maken bijvoorbeeld. We herpakken de rust in ons hoofd en verwerken alles wat we meemaken.
  • Iets nieuws leren: Daarnaast is het goed om iets nieuws te leren. We dagen onszelf weer wat meer uit en we reageren nu eenmaal positief op zelfontplooiing. Altijd al een thuiscursus botanie of een deeltijdopleiding Italiaans willen doen? Ga ervoor!
  • Anderen helpen: Ten slotte krijgen we een goed gevoel van het helpen van anderen. We doen iets waardevols voor een ander. De ander wordt er blij van en jij daarom ook.

Waarom werkt het?

Deze combinatie van activiteiten voedt de mens op een positieve manier. Het prikkelt onze hersenen, we raken niet uitgeleerd, voelen ons in balans en we inspireren onszelf en anderen voortdurend. Kortom, deze combinatie van activiteiten levert ons positieve emoties op. Door die positieve emoties vermindert het aantal automatische gedrags- en denkpatronen (waar we ons niet van bewust zijn), zoals het invullen van andermans gedachten of denken dat je niet goed genoeg bent. We voelen ons zelfverzekerder. Dat zorgt er dan weer voor dat we onze tevredenheid bewust ervaren: “Hè wat leuk! Weer wat geleerd!”, “Zo’n wandeling is echt gezond voor de mens!”, “Wat fijn dat ik hem heb kunnen helpen”. Al die aspecten laten ons floreren. We staan optimistisch en positief in het leven, omdat we onszelf voeden met positieve aspecten. Positieve prikkels geven positieve resultaten. 

“Waar moet ik de tijd vandaan halen?”

Nu denk je misschien dat je helemaal geen tijd hebt om nóg vijf activiteiten in een dag te proppen. Je hebt het al druk genoeg! Dat is misschien wel zo, maar je kunt al deze activiteiten eenvoudig integreren in je werkdag. Interactie, spelen, een spiritueel momentje, iets nieuws leren en anderen helpen: als je erop let, loop je er dagelijks tegenaan. Grijp je kansen en maak er gebruik van! Wie goed in z’n vel zit, kan namelijk beter tegen stress en tegenvallers.