Hoe doorbreek je negatieve gedachtenpatronen?

Triggers kunnen handig zijn. We herkennen gevaar, we begrijpen dat we trek hebben of herinneren ons iets dat we vergaten. Toch hebben we ook te maken met ‘valse’ triggers. Als we bijvoorbeeld iets vervelends hebben meegemaakt. Stel dat je een paniekaanval krijgt in de supermarkt, dan kan die supermarkt een onheilspellende plek voor je blijven. Stress, tijdsgebrek of futloosheid kunnen je ook triggeren tot bepaalde gedachten. Gelukkig kunnen we dergelijke triggers en negatieve denkpatronen doorbreken.

De zeven boosdoeners

Door onze overlevingsdrang kunnen die triggers ons vreselijk domineren. Heb je ooit iets stressvols, onplezierigs of beangstigends meegemaakt? Dan blijven je hersenen je daar impulsen over sturen, ook als het niet meer nodig is. Om die negatieve gedachtenpatronen te doorbreken, moet je ze eerst leren herkennen. Het gaat om deze zeven pijlers:

  1. De automatische piloot: Je hebt iets al zo vaak gedaan dat je er bijna niet meer over nadenkt. Je hebt zoveel op je to-do-lijst staan, dat je geen tijd meer hebt om in alle rust alle to-do-puntjes door te nemen. De automatische piloot neemt het van je over.

  2. Gedachten versus Verstand: Je sprak een collega of een klant en je hebt er een slecht gevoel over. Je denkt dat hij jouw voorstel maar vreselijk vond en dat jij als saaie sok overkwam. Hoe weet je dat? Je denkt het misschien, maar dat de communicatie niet vlekkeloos liep kan ook aan hem liggen. Je baseert je idee over hem op je eigen gedachten, maar daarmee is geen enkele waarheid vastgelegd.

  3. Leven in toen en straks: Door continu terug te blikken naar vroeger of door je focus in de toekomst te leggen raak je verder van jezelf af. We kunnen de geschiedenis niet veranderen en we kunnen de toekomst niet voorspellen.

  4. Onplezierige ervaringen omzeilen: Je vermijdt het plegen van slecht-nieuws-telefoontjes of je durft je manager niet aan te spreken op een onplezierige situatie, want je doet het toch nooit goed. Daarmee los je het probleem niet op. We hebben allemaal de neiging om problemen te omzeilen en weg te stoppen, maar nuttig is het niet.

  5. Het anders willen zien: Het is menselijk om onplezierige situaties niet onder ogen te komen. We willen gewoon dat het anders is en we accepteren het niet als iets wel anders is.

  6. Ervaren door te denken i.p.v. te voelen: De één heeft het meer dan de ander: we ervaren of doen iets en zijn er vooral met onze gedachten mee bezig, in plaats van bewust te voelen wat we doen. Dan zijn we er nooit helemaal bij…

  7. Onaardig voor jezelf zijn: We doen het nooit goed genoeg, we blijven onzeker en kijken tegen anderen op omdat zij zoveel beter en mooier zijn. Voelen we stress? Dan koken we ongezond voor onszelf (want geen tijd toch?!), werken we tot diep in de nacht door en voelen we ons slecht over onszelf, want “we hebben het zelf zover laten komen.” Waarom zijn we niet wat liever voor onszelf?

Mindfulness

Herkenbare pijlers nietwaar? Hoe doorbreken we dergelijke gedachtenpatronen nu? Zoals gezegd is de eerste stap het herkennen van bovenstaande pijlers. Door je bewust te zijn van één of meer van deze pijlers kun je een stuk beter relativeren. Mindfulness (zoals het traject Mindfulness voor Professionals) helpt je bewuster te zijn van jezelf en van het feit dat je in het hier en nu leeft. Je leert de pijlers herkennen, ontspannen en omgaan met dergelijke gedachtenpatronen en triggers.

Herken je bovenstaande pijlers? Dan heb je in elk geval al een goede stap gezet. Op naar de volgende!

Wil je onze artikelen ook per e-mail ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief!