Hoe hoog ligt jouw lat?

Van 14 t/m 18 november staat Nederland in het teken van werkstress.De Week van de Werkstress is helaas niet voor niets bedacht. De meest voorkomende beroepsziekte is nog altijd werkstress. Het risico op een burn-out en andere psychische problemen loopt jaarlijks op. Heb je eenmaal een burn-out gehad? Dan is de kans op een tweede burn-out nog groter. Een alarmerend gegeven, vooral omdat het aantal burn-outs niet lijkt af te nemen, maar juist toeneemt. Een beetje stress op de werkvloer is prima. 30% van de stress hoort er gewoon bij, maar aan de overige 70% kan je iets doen. De Week van de Werkstress richt zich daarom op het reduceren van werkstress.

Stress-symptomen

Iedereen kent wel een collega, familielid of kennis die thuis zit of zat met een burn-out. Misschien was je het zelf wel. Het probleem is dat mensen te weinig tijd nemen om zichzelf in de gaten te houden. Mensen luisteren niet meer goed naar zichzelf en ze herkennen hun eigen stress-symptomen niet of nemen ze onvoldoende serieus. Stijve spieren, aanhoudende hoofdpijn, duizelingen, extreme moeheid, futloosheid, een hoge en snelle ademhaling, buikkrampen, bultjes op de huid en ga zo maar door. Ons lichaam waarschuwt ons, maar we hebben het niet (op tijd) door. Of we weten het eigenlijk wel, maar stellen het ‘eraan werken’ steeds uit. Als we het iets minder druk hebben, zullen we er aandacht aan besteden, maar nu moet eerst opdracht A af en brief B, C, D en E.

De lat

Die stress komt grotendeels door perfectionisme en door de lat die we te hoog leggen. We maken onrealistische planningen, we willen ons werk zo gauw mogelijk en zo goed mogelijk af hebben en het is allemaal nooit goed genoeg. Hebben we net voor de deadline van alles afgekregen, dan voelen we ons nog teleurgesteld. Enerzijds omdat we keihard naar de deadline hebben toegewerkt en anderzijds omdat we nog zoveel meer hadden willen doen. Ambities zijn mooi, de lat consequent te hoog leggen niet. Als we die lat lager leren leggen, zijn we sneller tevreden en doen we ons werk op een relaxtere manier. Dat levert veel meer op. Een stap terug doen, is voor veel mensen moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.

Herkenning van spanning

Het is dus belangrijk om onszelf goed in de gaten te houden. Pas dan kunnen we iets aan onze werksituatie veranderen. Als we bewuster bezig zijn met miscommunicatie, spanningen op de werkvloer en lange to-do-lijsten, herkennen we ook sneller het gedrag en de stress-symptomen van onze collega’s. Door er beter met elkaar over te praten, rekening te houden met elkaars situatie en elkaar te helpen, kan een hoop stress worden weggenomen. Dat gebeurt echter niet vanzelf. We zijn allemaal zo hard aan het werk, dat we vaak niet bezig zijn met de algehele mentale gezondheid van anderen, laat staan van het hele team.

Met plezier naar het werk

Door bewust te worden van stress-symptomen, onrealistische planningen, gedrags- en gedachtenpatronen en door ontspanningsoefeningen en herkenningsoefeningen te doen, worden niet alleen individuele werknemers gelukkiger op de werkvloer, maar heeft het hele team er profijt van. Met als gevolg dat mensen met meer plezier naar hun werk gaan. Medewerkers hebben meer energie en dat leidt dan weer tot meer successen.

Workshop “Stress herkennen”

Vanwege de Werk van de Werkstress heeft Inzicht360 een speciale workshop op de agenda gezet. Teams, ondernemers, zzp-ers en werknemers leren stress-symptomen herkennen en krijgen direct toepasbare tips om stress te verminderen in een workshop van 2,5 uur. Een kwart van het ziekteverzuim in Nederland is gerelateerd aan werkstress, maar daar kunnen we gelukkig verandering in brengen. Wellicht dat onze workshop daarvoor een mooie eerste stap is. Neem hiervoor contact op met Mirjam van Remmerden, mirjam@inzicht360.nl of 06 26652319.