Mindfulness als (kerst)verlichting

Hoera! Het is weer kersttijd! Jingle bells jingle bells, jingle all the way! Voor sommigen van ons is de kersttijd de gezelligste tijd van het jaar. Maar het is lang niet voor iedereen een feestelijke periode. De één ervaart kerststress, de ander voelt zich eenzaam en weer een ander heeft niets met al die ‘geforceerde’ kerstpret. Een aantal simpele mindfulnessoefeningen kunnen rust en ontspanning brengen. Je komt dichterbij jezelf en je voelt je rustiger. Dat maakt de decembermaand een stuk minder zwaar. 

Kerststress versus ademhalen

Het woord ‘kerststress’ is niet voor niets ontstaan. Je hebt een oneindig boodschappenlijstje, maar de ingrediënten die jij per se nodig hebt zijn uitverkocht. Je moet na je werk nog een tiental cadeautjes halen in die ene winkel waar mensen rijen dik voor staan te dringen. De bezoekers en vooral je familieleden verwachten dat je een tiptop vijfsterren-kerstdiner voorschotelt, terwijl je dat eigenlijk net wat teveel werk vindt. Sommige mensen genieten intens van de ‘voorpret’ van zo’n kerstdag, maar er zijn ook genoeg mensen die druk voelen en die uiteindelijk dodelijk vermoeid aan de kersttafel zitten. Ook omdat we op ons werk net voor het nieuwe jaar alles af moeten krijgen en we naast dubbele werkuren, al onze tijd steken in die ene feestdag. We hebben in onze vorige blog de ademruimtepauze beschreven. Dit is een uitstekende oefening waarmee je in zo’n drukke periode eventjes een stapje terug kunt doen en om een momentje in jezelf te keren. Het kost je maar 3 minuten. Je concentreren op je ademhaling (die tijdens de drukte waarschijnlijk in je borst is gaan zitten) kunnen jij en je ademhaling wat kalmeren. Rustig in- en uitademen, even de gespannen spieren ontspannen en alle schreeuwerige gedachten op een rij zetten. Dan kunnen we daarna weer op een relaxte manier doorgaan met de planning.

Verdriet versus vrede

De kersttijd kan ook een hele droevige periode zijn. Je bent het afgelopen jaar misschien iemand verloren. Dat maakt die lege plek aan de kersttafel pijnlijk duidelijk. Die dag van familie en vrienden heeft een hele andere dimensie gekregen. Ook dan kan het goed zijn een mindfulnessoefening te doen, waarmee je accepteert verdrietig te zijn en dat dit oké is, waarmee je wat innerlijke rust kunt vinden. Om weer met goede moed verder te kunnen gaan. Je gevoel accepteren kan alleen door zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Daar kan mindfulness je goed bij helpen. Het kan troost bieden als je met mildheid en zelfcompassie alle emoties welkom laat zijn.

Alleen versus kalmte

Dat beeld van die drukke kersttafel kan ook confronterend zijn voor eenzame mensen. Mensen die niemand hebben om de feestdagen mee door te brengen. Of juist voor mensen die helemaal geen behoefte hebben aan al die drukte en die juist liever lekker alleen zitten met kerst. Geen gezeur aan je kop, geen chaos, maar rust. Die rust kun je herpakken door mindfulnessoefeningen (zoals de adempauzeoefening) te doen. Eenzaamheid kan men ook ietwat verlichten met oefeningen die je dichterbij jezelf brengen. Toch blijven we het schrijnend vinden dat mensen zich eenzaam kunnen voelen met kerst. Daarom hebben we wat websites gevonden met leuke ideeën voor wie niet alleen wil zijn met kerst:

  • Voor ouderen: https://www.ouderenfonds.nl/deelnemen/kerstactiviteiten/
  • Voor mensen die vrijwilligerswerk willen doen om de kerst van anderen (en zichzelf) leuker te maken: https://www.nederlandcares.nl/nl/
  • In heel Nederland organiseert Resto van Harte kerstdiners  voor mensen die gezelligheid en lekker eten waarderen (ook betaalbaar voor de armeren onder ons): www.restovanharte.nl
  • Voor mensen die niet alleen willen zijn of die iets nuttigs willen doen met kerst: http://www.legerdesheils.nl/kerst
  • Voor wie niet alleen wil zitten: http://www.eenzaam.nl/de-samenleving-en-eenzaamheid/strijders-tegen-eenzaamheid/annelies-kastein

Zo hopen we dat iedereen (ook al houd je er helemaal niet van) toch een fijne kersttijd tegemoet gaat.