Je baan kwijt: het komt wel goed… toch?

Zelfs als je jouw baan al jaren het meest saaie van je leven vindt, kan een ontslagbrief pijnlijk voelen. Er doemen gedachten in je op die verwarring brengen: ‘vonden ze me toch niet goed genoeg?’, ‘waarom moet ik nu weg?’ Terwijl jouw gevoel van onvrede over de baan eigenlijk al jaren sluimert. Je vermant je en schudt de negatieve gedachten van je af. Zo! Niet meer aan denken! Toch is het beter als je ook je negatieve gevoelens de ruimte geeft. We leggen je in dit artikel uit waarom.

Ik wil een andere baan!

Eigenlijk hik je er al jaren tegenaan. “Hoe gaat het op je werk?” “Jaaa… ik weet het niet, ik moet eigenlijk eens wat anders zoeken”, antwoord je steeds gelaten. Je hebt het niet meer naar je zin. Het is geen uitdaging meer of je zit gewoon niet op de juiste plek. Anderzijds stroomt het geld lekker binnen en hoef je je over de rekeningen geen zorgen te maken. En dan komt het moment daar… Door een reorganisatie moet je vertrekken. Dat is toch precies wat je wilde?

Ik wil weg, maar toch ook niet

Het voelt toch onprettig. Je weet dat dit eigenlijk je redding is. Eindelijk weg daar! Maar gevoelsmatig knaagt het en voel je toch wat zorgenpuntjes opkomen. Waarom moet jij nu weg? Ben je niet goed genoeg meer? Vinden ze je niet meer genoeg waard? En straks heb je geen werk meer en dan? Je wilt dit soort gevoelens waarschijnlijk zo snel mogelijk van je afschudden. Niet zeuren! Je vindt heus wel weer nieuw werk en je wilde toch weg…

Geef negatieve gedachten de tijd

Het is belangrijk om te beseffen dat je niet zeurt. Het is normaal dat je ondanks je negatieve gevoel over het werk, toch gemengde gevoelens krijgt over je vertrek. Je leven gaat veranderen, je vertrouwde situatie is eventjes wat minder veilig en je hebt geen idee wat de toekomst je brengt. Onzekere situaties creëren zorgen in ons hoofd. Dit is nou eenmaal hoe onze denkgeest werkt. Je kunt meegaan in die gedachtestroom of heel bewust een moment van stilte inlassen. Druk gevoelens niet weg onder het mom van ‘gezeur’ of ‘angst die je niet onder ogen wilt komen’. Of meteen tegen jezelf zeggen dat het wel goed komt. Vertrouwen dat het goed komt is overigens heel belangrijk. Maar laat het niet je antwoord zijn op gevoelens van onrust. Neem juist de tijd en geef je gevoel de ruimte. Laat het er maar gewoon even zijn. Het is oké en zelfs heel normaal dat je er wat nerveus van wordt.

Dichterbij jezelf

Door je gedachten de ruimte te geven –of ze nu positief of negatief zijn- creëer je veerkracht in je gevoelswereld. Je staat dichterbij jezelf én het draagt bij aan de verwerking van pure emoties en gedachten. Je kunt je gedachten analyseren en je richten op wat je nu eigenlijk echt voelt. Je zult merken dat het oplucht en dat je sneller meer vertrouwen in jezelf krijgt, dan als het gevoel op de achtergrond blijft knagen. Je hoeft bovendien niet de hele dag positief te denken. Negatief denken hoort bij dit soort situaties ook gewoon bij de mens.

En wacht maar tot je vacatures tegenkomt waarbij jij wel het gevoel krijgt dat je daarbij past. En tot je weer werk doet waarvoor jij geknipt bent… Dan weet je weer precies waarom je ook alweer zo graag weg wilde bij die ene baan.