Lichamelijke klachten door stress - 5 tips

Drukke banen, volle agenda’s, lange to do-lijsten. We lijken er zo langzamerhand allemaal aan gewend. Stress en spanningen kunnen zomaar toeslaan. Wordt de stress je te veel? Dan geeft je lichaam allerlei signalen af. Je krijgt hoofdpijn, gespannen schouders, rugpijn, tintelende vingers, een stijve pols en noem maar op. Je kunt er maar beter naar luisteren, voordat je aan chronische klachten vastzit. Toch negeren we dit soort klachten vaak te lang. Om je alvast een beetje te helpen, geven we je 5 tips tegen deze stressklachten.

Tip 1 – Herken stressklachten

Luister goed naar je eigen lichaam. Heb je eigenlijk wel door dat je met gespannen schouders achter je laptop zit? Een beetje spanning kan uitlopen tot chronische pijn, let daarom goed op je houding. Voel bewust of je spieren gespannen staan. Als je beter op je lichaamssignalen let, kan je stress dat zich ergens in je lichaam vastzet veel eerder herkennen.  En als je beter op je lichaam let, is de kans op klachten ook kleiner, omdat je sneller ingrijpt door iets aan je houding te veranderen. En accepteer dat je nu eenmaal die deadline hebt. Gestrest reageren en gespannen doorwerken helpt je niet sneller te werken. Leg je erbij neer en doe wat je kunt.

Tip 2 – Pauzes zijn belangrijk

Je komt om in het werk! Dat is geen reden om geen of te korte pauzes te nemen. Wie wél op tijd pauzes neemt en wie eventjes een klein wandelingetje maakt, is productiever dan iemand die in één ruk doorwerkt. Je lichaam en geest hebben zeer geregeld rust nodig. Tussendoor korte pauzes van slechts een paar minuten werken al effectief! Een simpele krachtige oefening is de ademruimte (luisterfragment). Wie die rust nooit pakt, zal zichzelf op een gegeven moment toch tegenkomen. 

Tip 3 – Spannen en ontspannen

Een manier om je spieren even te ontspannen, is door ze juist eerst aan te spannen. Je kunt ze dan weer makkelijker ontspannen. Trek je schouders op en laat ze hangen. Span je armen en benen aan, en ontspan. Frons je voorhoofd en laat los.

Tip 4 – Gezond en op tijd eten

Voeding speelt een grotere rol bij stress dan je misschien denkt. Eet je door de drukte slechter? Even een pizza in de oven of een magnetronmaaltijd achter je computer? Dat is zonde! Af en toe iets slechts eten, is natuurlijk prima. Maar gezond eten, waarin mineralen en vitamines zitten, draagt bij aan het afvoeren van afvalstoffen en het verbeteren van je weerstand. Zodat je beter tegen stress kunt. En als je dan eet, eet dan ook even met aandacht. Weg die telefoon, uit die tv, laptop dicht. Weg met externe prikkels! Zie het als een rustmomentje en geniet er bewust van. Nog een tip: vermijd op drukke momenten cafeïne en suiker, die versterken stresshormonen.

Tip 5 – Regelmatig bewegen

Het is niet alleen goed om af en toe van je stoel op te staan en een rondje te lopen, het is ook goed om regelmatig te sporten. Door te bewegen komen er stofjes vrij die stress helpen te verdrijven. Dat is niet alleen fysiek gezond, maar ook mentaal.

Heb je veel last van stress? Probeer het probleem dan bij de wortels aan te pakken. Misschien heb je wel te veel hooi op je vork of kun je niet goed tegen de aanwezige spanningen op de werkvloer. Dan blijven stressklachten terugkomen. Meer weten over verschillende oplossingen tegen stressproblemen? Neem een kijkje op onze website (www.inzicht360.nl) of neem eens contact met trainer en coach Mirjam op voor een vrijblijvend gesprek (info@inzicht360.nl) .