Wij willen patat! Waarom eigenlijk?

Je kent het vast, na een drukke werkdag kom je er op weg naar huis achter dat je eigenlijk toch best wel moe bent. En als je dan op de terugweg toch langs het station of het benzinestation komt, lonkt de geur van frites verleidelijk naar je. “Ach, ik mag best een patatje, ik heb het verdiend” denk je wellicht. En dus beloon je jezelf met een patatje speciaal. Of we schuiven thuis een pizza in de oven. Lekker makkelijk. Ook als we ons niet zo goed voelen, pakken we sneller een zak chips uit de kast of verorberen we een hele chocoladereep. Het mag wel even. Waarom eigenlijk?

Vet en zoet

Waarom belonen we onszelf eigenlijk, juist na een drukke of moeilijke dag, met iets slechts? Op de lange termijn worden we niet gelukkiger van de effecten van pizza’s, patat en chocola. We komen aan, krijgen pukkels, voelen ons minder fit of zitten slechter in ons vel. Het gevoel van drukte of verdriet verdwijnt er ook niet mee. Toch zit het in ons om behoefte te hebben aan vet en zoet. Het UCSF-centrum voor evolutie en kanker onderzocht waar die behoefte vandaan komt. In ons lichaam zitten miljoenen bacteriën. Een deel van die bacteriën bemoeit zich met onze voeding en wakkeren een behoefte aan vet of zoet aan. Dat betekent niet dat ze gelijk hebben en dat we daar dan maar in mee moeten gaan, omdat ‘ons lichaam’ dit bepaalt.

Gezonde beloningen

Je kunt jezelf ook belonen met gezonde hapjes en maaltijden. Daar heb je in eerste instantie misschien geen zin in, maar als je bedenkt dat je op de lange termijn een beter gevoel overhoudt aan gezond eten, is dat toch alleen maar beter? Bovendien heeft je lichaam na een drukke dag, goede verzorging nodig. Even bijtanken gaat een stuk beter met knapperige groenten die vocht en vitamines afgeven, dan met een vette hap. Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit meer een frietje mag kopen. Er is niets mis met een vette hap af en toe.

Tijd voor jezelf

Als je zo druk bent en je vaker van dit soort momenten hebt, is het misschien slim eens naar je agenda te kijken. Staan er niet te veel afspraken in? Heb je niet te veel hooi op je vork genomen? Houd je nog wel genoeg tijd over om bij te komen, vrienden te ontmoeten, te sporten of hobby’s te beoefenen? We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: luister goed naar jezelf en vang de signalen van je lichaam op tijd op. Heb je gewoon een keer een drukke week? Bereid je daar dan op voor. Zorg dat je alle boodschappen die week al in huis hebt gehaald. Er zijn genoeg gezonde maaltijden die lekker zijn en snel klaar. Bedenk je na een drukke dag in elk geval wat je ècht verdiend hebt. Of beloon jezelf ’s avonds op een goeie film, languit liggend op de bank. En als je dan toch een keertje een frietje eet, niet als beloning, maar gewoon omdat je daar echt een keer zin in hebt… geniet er dan met aandacht van!