Janines verhaal: Na een burn-out aan de slag

Janine zat 1,5 jaar thuis met een burn-out. Ze besloot zich minder te focussen op haar werk en meer op haar privéleven en gevoelswereld. Dat betekende dat ze minder werk op zich moest nemen en minder verantwoordelijkheden. Dat bleek niet zo simpel, want haar gevoel sprak haar nieuwe aanpak tegen. “Ik kon de eerste tijd niet accepteren dat ik werkzaamheden moest doen, die ik normaal uitbesteedde.” Lees hoe het Janine verging en wat voor haar de oplossing was.

Een eindeloze wervelwind

“Ik dacht, als ik dit allemaal heb overleefd, dan kan ik de hele wereld aan. Een burn-out is een idioot fenomeen, althans, het is vreemd om te ervaren dat je volledig kunt blokkeren. Ik sta bekend als iemand die altijd in is voor een stevige discussie en die graag in de spotlights staat. Maar er kwam plots geen woord meer uit m’n mond. M’n gedachten tolden door m’n hoofd, als een wervelwind waar geen einde aan kwam. Ik kon me nergens meer op focussen, ik hoorde mensen praten, maar de boodschap kwam niet binnen. En een tranen die ik gehuild heb! Ik wist niet dat een mens in staat was zo verschrikkelijk veel te huilen. En die spotlights? No way, ik wilde zo min mogelijk in de aandacht staan. Ik trok het gewoon niet. Het heeft bij elkaar wel 1,5 jaar geduurd voordat ik me weer helemaal de oude voelde. Ik voelde me sterker dan ooit tevoren, want ik had me hier doorheen geslagen.”

Een stap terug

“Het eerste heikel punt dat ik na mijn herstel tegenkwam is dat ik erg tegen mijn eerste werkdag opzag. Ik was helemaal gewend geraakt aan thuis zijn en –ondanks dat ik m’n baan altijd leuk vond-, ik durfde bijna geen voet over de drempel van kantoor te zetten. Eenmaal binnen reageerde iedereen zo blij en lief dat ik me algauw weer op m’n plek voelde. Inmiddels werd mijn functie door iemand anders uitgevoerd. Dat wist ik ook. Ik zou namelijk een stapje terug doen. Nooit meer wilde ik terugvallen in oude patronen en de stress die ik ervoer in mijn oude functie. Dat bleek mijn tweede heikel punt. Ik kon de eerste tijd niet accepteren dat ik werkzaamheden moest doen die ik vorrheen uitbesteedde. Iemand anders vertelde me ineens wat ik moest doen in plaats van dat ik dat zelf bepaalde. Ik voelde me vernederd, terwijl ik zelf om deze stap gevraagd had. Ik had me voorgenomen meer uit m’n privéleven te halen en minder uit werk. En toch kwam ik iedere avond gefrustreerd thuis…”

De oplossing

“Gelukkig zag mijn manager in dat ik niet op mijn plek zat. Ik was misschien slachtoffer van mezelf geworden en wilde rustiger aandoen, maar ik had toch meer in mijn mars. Mijn vervanger zat inmiddels ook tegen een burn-out aan, dus langzaam aan kreeg ik toch weer meer verantwoordelijkheden. Wij doen het werk dat ik voorheen deed, nu met z’n tweetjes en we werken beiden een dag minder. Dat scheelt zoveel stress! Bovendien hebben we nu beiden een sparringpartner en voelt het als een hecht team. Ik was altijd iemand die de controle over al haar eigen werkzaamheden wilde bewaren, maar ik heb wel geleerd dat je met samenwerken een stuk sterker staat.”

Een wijze les

“Samengevat kan ik wel stellen dat het belangrijk voor me is werk te doen dat ik leuk vind. Werk waarbij ik me als een vis in het water voel, máár ik moest ook leren los te laten. Ik hoef in mijn eentje niet alle controle over alles te hebben. Het was even wennen, maar ik ben nu zo blij met hoe dit zich heeft ontwikkeld. Mijn manager schaamt zich zelfs een beetje, dat hij het zo ver heeft laten komen. Een wijze les voor mij en een wijze les voor hem dus.”

Heb jij ook last van stressklachten of loop jij ook tegen een burn-out aan? Mindfulness kan effectieve hulp bieden. Bij Inzicht360 is de eerste afspraak altijd gratis, zodat je kennis met ons kunt maken. We houden ons bezig met het reduceren van stress, het herkennen van stress-symptomen, een betere planning, ontspannings- en ademhalingsoefeningen en het vergroten van je zelfvertrouwen en je bewustzijn. Zo kom je weer dichterbij jezelf en kun je beter naar jezelf luisteren. Meer weten? www.inzicht360.nl.