Dankbaarheid als route naar geluk

Zelfs als alles meezit; gezin en werk gaan lekker, er komt een welverdiende vakantie aan, dan lukt het ons alsnog niet goed om ervan te genieten. Want, je krijgt na de zomer vast een hoop gezeur met die nieuwe werkklus, op dat droomeiland moet je nog maar zien of het mooi weer wordt en je kinderen zitten nu even in een makkelijke fase, maar dat is morgen vast weer anders. Met dit soort tegenhangende gedachten probeer je jezelf te beschermen voor als het echt misgaat, maar het belemmert je ook om gewoon van successen en fijne momenten te genieten. Het middel om je hier tegen te weren is: dankbaarheid!

Potentiele rampen 

Als mens hebben we de neiging om vooral slechte ervaringen te onthouden, doordat ons oerinstinct is ingericht op overleven. ‘Gevaar’ en negativiteit worden daarom beter in ons brein opgeslagen dan de geluksmomenten in ons leven. Door bewust dankbaar te zijn voor de samenwerking met die fijne collega, een geslaagde presentatie of dat compliment van je leidinggevende, komen deze positieve ervaringen makkelijker écht bij je binnen. Alleen nu zonder dat er gelijk weer allerlei potentiele rampen door je hoofd spoken. Dankbaarheid als tegengif dus!

Uiteindelijk kun je je nooit écht voorbereiden op grote tragedies of verlies. Het heeft daarom ook geen zin om er rekening mee te houden dat ‘het kan misgaan’. Integendeel, het gaat juist ten koste van het geluksgevoel. Het gevoel dankbaar te zijn, heeft daarentegen juist een gunstig effect. Het helpt je meer in het hier en nu te leven en het vergroot je geluksgevoel. Wie bewust dankbaar kan zijn voor de mooie dingen die op zijn of haar pad komen, kweekt bovendien veerkracht om overeind te blijven als er wel iets ergs gebeurt.

Wat maakt jou dankbaar?

Dankbaarheid kun je trainen! Wil je beginnen met het ‘beoefenen van dankbaarheid’? Probeer dan eens om dagelijks drie dingen te noemen waar jij die dag dankbaar voor bent. Het kan gaan om kleine alledaagse dingen, maar er kunnen ook grotere dingen die jou bezighouden bovenkomen. Stel jezelf de vraag wat voor gevoel deze dingen bij jou oproepen. Je kunt het denken, hardop uitspreken of zelfs opschrijven. Er zijn zelf leuke gratis “Gratitude”apps beschikbaar waarin je jouw momenten van dankbaarheid vast kan leggen.  

Je zult na korte tijd al merken dat je je meer bewust wordt van dingen waar je dankbaar voor bent. Je zal zien dat gevoelens van dankbaarheid steeds vaker gelijk binnenkomen wanneer je iets fijns meemaakt of over iets nadenkt waar je gelukkig van wordt en dat je gelijktijdig kwetsbaar maakt. En dat rampenstemmetje in je hoofd? Die zal zich wat meer koest gaan houden.

Luisterfragment

Vind je het lastig om hier zomaar mee te beginnen? Met het luisterfragment ‘Ademmeditatie Dankbaarheid’ helpen wij je graag op weg. De ondersteuning kan prettig zijn en kan ervoor zorgen dat je je concentratie kunt vasthouden. Mirjam begeleidt je in het fragment van ruim drie minuten. Het kost dus weinig tijd, maar het kan uiteindelijk een groot verschil maken!