Laat je humeur niet verpesten door… jezelf

Vaak loopt een dag anders dan je hem gepland had. Besprekingen liepen uit, je stond in de file en één van je huisgenoten heeft het aanrecht bedolven met vuile vaat als jij wilt gaan koken. Als jullie vervolgens aan tafel zitten, ben jij niet meer te genieten. Jammer voor jou én voor je omgeving.

Richt je aandacht naar binnen

In je hoofd krijgt alles en iedereen de schuld van jouw ‘rotdag’, maar wees eens eerlijk, ben je echt redelijk? Als je je bewust wordt van wat je in je bovenkamer aan het doen bent, zul je beseffen dat je hier niet in hoeft mee te gaan. Dus stop met anderen de schuld te geven van van alles en nog wat. In plaats daarvan is het tijd om je aandacht naar binnen te richten.

Pak het probleem aan

Een voorbeeld: Op je werk maak je langere dagen dan goed voor je is. Met tegenzin draai je dag in dag uit die overuren. In gedachten bedenk je de meest creatieve scheldwoorden voor je baas. Hij is immers de boosdoener die je teveel werk geeft. Maar heb je dit wel eens met hem besproken? En komt dat extra werk echt door hem of haal jij al dat werk naar je toe? In plaats van te blijven mokken, kun je beter het gesprek met je leidinggevende aangaan. Dan kom je in actie om de situatie waar je in zit te veranderen. Je zult zien dat zo’n gesprek verrassend uit kan pakken. Een verstandige werkgever wil tenslotte niet dat jij jezelf voorbij holt. Je hebt daarom grote kans dat jullie gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen om jouw werksituatie te verbeteren.  

Het brein gaat listig te werk . Vaak heb je pas door dat je stemming tot het vriespunt is gedaald, wanneer je er middenin zit. Het is een sluimerend proces waar je ongemerkt inglijdt. Dan krijgt alles en iedereen ineens de schuld van jouw slechte humeur, terecht of niet. En als je daar eenmaal in bent beland, berg je dan maar.

Plan niet teveel

Gebruikelijke gedupeerden zijn collega’s, medeweggebruikers of -reizigers, je partner, klanten, mensen in de supermarkt of andere ‘lastpakken’ die jou middenin je drukke schema in de weg zitten. Het gedrag van anderen vergroot je in je hoofd uit en daarmee houden ze je af van joúw belangrijke planning. Maar als je daar iets langer bij stilstaat, dan kom je mogelijk tot het besef dat jij je dag te vol hebt gepland. Stap 1 is dus om je dag niet te vol te plannen. Je hebt er niets aan om als een bonk stress van de ene naar de andere meeting te hollen. Zorg in plaats daarvan voor een realistisch werkschema met ruimte tussen afspraken in.

Drie minuten ademruimte

Daarnaast kun je zo’n mentale valkuil leren herkennen. Constateer de negatieve gedachten en kritiek op anderen bij jezelf en bedenk dat je er niet in mee hoeft te gaan. Word niet boos op jezelf als je erachter komt dat je weer in zo’n bui bent beland, want daarmee kom je er niet uit. In plaats daarvan, haal adem! De dagelijkse drie minuten ademruimte (klik op het luisterfragment) kunnen je helpen om weer tot jezelf te komen. Je zult zien dat naarmate je vaker de tijd neemt om die ademruimte te pakken, de mist in je hoofd ook geleidelijk zal opklaren. Uiteindelijk kun je dan wijzer omgaan met zo’n situatie. En het klinkt misschien cliché, maar achter de wolken schijnt altijd de zon. Ook als de wolken in je hoofd zitten!