Deadlinestress: prettige kick of collegialiteitskiller?

Misschien merk je dat bij deadlinestress niet alleen je collega’s veranderen, maar jijzelf ook. Je hebt geen oog meer voor andere medewerkers en bent helemaal gefocust op die klus die af moet. Je voelt de adrenaline door je aderen gieren. Maar wat gebeurt er verder met jouw lijf als het onder deadlinestress staat?

Bang om te falen

Allereerst is daar het besef dat je taak af moét, want deadlines zijn heilig. Kwartaalcijfers moeten ingeleverd, de drukproef moet klaar… en als jij het niet op tijd af hebt, dan komen straks ook nog je collega’s in de knoei. Je voelt je verantwoordelijk voor het functioneren van het bedrijf. Ook ben je bang om te falen. Door een deadline niet te halen laat je immers je klanten of collega’s in de steek. Dat is voor jou een ‘no go’, want je wilt juist dat ze op je kunnen rekenen.

Precies daarom moeten diezelfde collega’s het op dat moment ontgelden. Je snauwt, bent kortaf en misschien erger je je aan muziek of geklets om je heen. Ondertussen versnellen je hartslag en je ademhaling. De adrenaline maakt je productiever, actief en alert. Het stofje geeft een tijdelijke kick en maakt dat je in een soort flow terecht komt.

Wees open naar collega’s

Om ruzie op de werkvloer te voorkomen en voor je eigen gemoedsrust, is het in zo’n geval wel aan te raden om open te zijn naar je collega’s. Vertel ze dat je even onder druk staat vanwege die klus die af moet. Laat weten dat je focus nodig hebt om je volledig te kunnen concentreren op je werk. Je zult merken dat dit zelfs verrassend positief kan uitpakken. Door het uit te spreken, blijf je kalmer. Ook is de kans groot dat je collega’s begrip zullen tonen. Wie weet bieden ze zelfs hulp aan. Al is het maar het halen van een kopje koffie, het voelt goed te merken dat je er niet alleen voor staat.

Zolang de hoge werkdruk tijdelijk is en je daarna ontspant, dan is er niks aan de hand. Een ander verhaal wordt het wanneer je de ene op de andere deadline stapelt. Langdurige stress heeft namelijk wel een negatief effect: het verhoogt de aanmaak van het hormoon cortisol. Het maakt neerslachtig, je geheugen gaat achteruit en je kunt aankomen in gewicht. Je bloeddruk stijgt en ook je bloedsuikerspiegel kan hierdoor omhoog schieten.

Pas op voor uitstelgedrag

Hoe stressvol het ook kan zijn als iets snel af moet, het ontbreken van een scherpe deadline kan juist ook problematisch werken. Een simpele saaie opdracht blijf je voor jezelf uitstellen, omdat er altijd wel iets leukers of belangrijkers te doen is. Dat wekt vervolgens weer irritatie op bij jezelf. Als je het dan op het allerlaatste moment hebt gedaan, valt er een last van je schouder. Dan denk je: Was dit alles? Had ik het maar eerder gedaan! Maak in zo’n geval dus een planning voor jezelf om uitstelgedrag te voorkomen.

Kortom, het is goed om een deadline te hebben, al is het maar voor jezelf. Alleen, bij een hele krappe deadline schieten je stresshormonen omhoog. Dat is tijdelijk niet erg, maar het mag geen gewoonte worden. Komt het toch een keer voor? Neem daarna dan ook tijd om te ontspannen. En word jij door je collega afgesnauwd omdat hij of zij zeer waarschijnlijk worstelt met deadlinestress? Neem het met een korrel zout en zet op je tenen een kop dampende koffie neer, terwijl hij of zij verwoed aan het typen is.