Hoe stop je het werkpaard in jezelf?

Het leven is een aaneenschakeling van momenten, altijd is het in beweging. Een deel daarvan wordt opgeslokt door werk, voor veel mensen een groter deel dan ze zouden willen. Door jezelf te bekwamen in het vinden van balans, kun je leren om zeggenschap te krijgen over hoe jij je leven wilt indelen.

Een smalle balk

Een van de kunsten van een gelukkig leven, is leren leven in balans. Dat lukt niet van de ene op de andere dag. Het is een vaardigheid waarin je jezelf in moet blijven bekwamen. Het is als lopen over een smalle balk. Met oefening en aandacht is het niet moeilijk om in evenwicht te blijven. Alleen als je even niet oplet, lig je er toch ineens naast.

Juist als je het moeilijk vindt om je werk los te laten, is het goed om grenzen voor jezelf te stellen. Denk in uren, in plaats van die megaklus die af moet. Bijvoorbeeld: je gaat twee uur achter de laptop aan die opdracht werken. Let op, werken aan die opdracht betekent ook echt: werken aan die opdracht. Telefoon, appjes, vragen over het avondeten… wat niet levensbedreigend is, kan wel even wachten. Nog beter: zet je telefoon uit en klik overbodige internetpagina’s weg. Zijn de twee uur om? Dan is het tijd om iets anders te gaan doen. Met de hond lopen, sporten of een uurtje klussen in huis. Daarna kun je weer twee uur aan de slag, enzovoort. Op die manier bewaak je je grenzen, maar verzet je ondertussen stapsgewijs bergen met werk.

Tijd om te stoppen

Voor balans heeft ieder mens zijn dagelijkse portie leren, werken en spelen nodig. Hou in gedachten dat je niet werkt tot het af is, maar tot het tijd is om te stoppen. Hou je de tijd niet in de gaten, dan loop je het risico te lang door te werken, wat uiteindelijk ten koste gaat van de overige tijd. Er blijft dus minder tijd over om te leren, zoals door het lezen van een boek of naar je yogales gaan. Daarnaast schiet tijd nemen om te spelen er snel bij in, terwijl even lekker ravotten met de kinderen of een creatief gerecht maken je juist zo goed doet. En niet te vergeten, wie doorslaat in werk, loopt bovendien het risico op een burn-out!

Niet alleen werk, maar al je activiteiten kun je in tijdblokjes indelen. Je kunt jezelf dus ook trainen om dagelijks rond 22.00 uur aanstalten te maken om naar bed te gaan. En als je weer eens loopt te piekeren, dan kun je jezelf één piekeruur toestaan, maar dan ga je daarna wel een rondje hardlopen.

Start die megaklus

Door te kijken naar de uren die je besteedt, in plaats van wat er gedaan moet worden, lijken klussen ‘behapbaarder’. Moeten starten met een megaklus kan demotiverend werken, waardoor je werk gaat uitstellen. Leer je echter te kijken naar de uren, dan zal je merken dat je makkelijker en met een betere focus aan de slag gaat. Eenmaal begonnen aan die saaie en lange rapportage, valt het vaak nog mee ook. Maar let op, waak er wel voor dat je er vervolgens niet in verzuipt. Zorg voor balans en hou tijd over voor andere dingen. Met een goede planning hoeft die rapportage echt niet af te zijn als je naar huis gaat. En als het toch lukt binnen de uren die je er van jezelf aan mocht besteden? Dan is dat mooi meegenomen!