Selectief water geven aan emoties; nut en noodzaak

Hoewel je bekend staat als een vrolijke en innemende professional, weet je dat het diep vanbinnen bij jou soms wat minder gezellig is. Gaandeweg de werkdag voel je vaak meer en meer negatieve emoties opkomen, waar je op je werk uiteraard niets van wilt laten merken. Wat zou jij je graag van binnen zo goed voelen als je van buiten doet voorkomen.

Tip 1: De kiem van boosheid in de kiem smoren

Niemand van ons is een heilige. We zijn allemaal mens en dragen dus allemaal zaadjes van woede, haat en jaloezie in ons. Sommige mensen in onze omgeving lijken er een meester in om deze delen in ons wakker te maken. Al voor 9 uur lopen ze tegen je te mopperen over de koffie die niet deugd, de chef die totaal geen visie heeft en het bedrijf dat een zinkend schip lijkt. En terwijl je de dag fris en vrolijk begon, is voor je het weet je humeur omgeslagen. Zaak dus om jezelf af te schermen! Geef mensen die negatieve gevoelens bij je oproepen geen kans. Geef aan dat je geen zin hebt in gemopper, ga een kop lekkere koffie halen en focus je op de werkzaamheden die je energie geven.

Tip 2: Geef zelf geen water aan negatieve zaden

Maar ja, dan heb je ook nog die ene collega… Hij lijkt alles altijd beter te weten; je hoeft maar een paar minuten met hem in vergadering te zitten en vanbinnen bereik je al het kookpunt. Of die collega die altijd zo loopt te pronken met haar mooie resultaten, misselijk word je er van. 
Van belang is dat je beseft dat je door hier aandacht aan te geven jij de negativiteit in jezelf voedt. Is dit wat je groot wilt laten worden? Is dit wat je wilt ontwikkelen? Nee toch? Richt  je aandacht op waar je wel enthousiast van wordt, waar je warm voor loopt, de dingen die je een positief gevoel geven en geef hier zo veel mogelijk aandacht aan. Wees dus selectief in wat je wel en niet water wilt geven in jezelf.

Tip 3: Als laatste redmiddel

Ben je uiteindelijk toch overvallen door negatieve emoties? Laat ze dan tot rust komen zonder ze weg te willen drukken of de strijd er mee aan te gaan. Glimlach tegen de emotie en ga vervolgens met aandacht iets doen dat jou tot rust brengt. Lees iets dat je inspireert, maak een praatje met de altijd vriendelijke receptioniste, luister naar je favoriete muziek, wandel een rondje buiten in de natuur of doe iets anders dat jou positief stemt.

Tip 4: Structureel bloemen water geven

Ook buiten je werk word je door een hoop zaken beïnvloed. Wees ook hierin selectief in wat je wel en niet bij je binnen wilt laten komen en waar je aandacht aan wilt geven. Vlak voor het slapen gaan nog even het nieuws kijken of dat lastige telefoontje met je vader voeren? Niet doen! Laat je dag altijd op een rustige positieve manier eindigen. En plan ook in je vrije tijd je activiteiten zodanig in, dat er elke dag genoeg tijd is om die dingen die voor jou belangrijk zijn aandacht te geven. En besef dat elke keer dat je je boos maakt of opwindt, je de boosheidszaden in jezelf de kans geeft enorme bomen te worden waardoor je bloemen geen zonlicht meer kunnen krijgen. En dat wil je toch niet?