Het geheim van rust vinden in alle hectiek

Je werkdagen zijn over het algemeen een aaneenschakeling van hectiek. Afspraken zijn aansluitend gepland, dus zodra een afspraak uitloopt en er onverwachte dringende verzoeken binnen komen, probeer je nog wat harder te werken. Gaandeweg de dag lijk je steeds meer achter de feiten aan te lopen en bekruipt je een benauwd gevoel. Het goede nieuws: hulp is nabij!

Benauwde gevoelens 

Is het je wel eens opgevallen hoe je ademhaling door situaties kan veranderen? Als je veel loopt te piekeren kan je ademhaling bijvoorbeeld oppervlakkiger worden, of meer hoog in je borst komen. Het kan ook dat je bijvoorbeeld iets spannends moet doen, zoals een presentatie geven voor de directie, en dat je merkt dat je ademhaling krampachtiger wordt. Of dat je merkt tijdens het praten dat je wat adem tekort komt. En bij lange to-do-lijsten waar je achteraan rent, zal je ademhaling waarschijnlijk ook steeds sneller gaan. Of misschien loop je wel de hele dag te zuchten. Al met al kan je ademhaling je veel vertellen over hoe het met je gaat.

Zonder adem geen leven

Een open deur natuurlijk, dat je zonder ademhaling niet kunt leven. Waarom het toch handig is dit weer even te beseffen? De ademhaling is er altijd, zonder dat jij daar iets aan hoeft te doen. Vaak zijn we ons helemaal niet bewust  van onze ademhaling, tenzij we hooikoorts hebben of verkouden zijn en we er dus last van hebben. We kunnen soms (of vaak) het idee hebben dat het belangrijk is dat we de regie hebben over ons leven en dat we hard moeten werken. Maar hé, dat wat echt cruciaal is om te leven is zuurstof en daar hoef JIJ helemaal niets voor te doen!

De ademhaling als anker

Je ademhaling is er altijd en dus kan je er altijd en overal met je aandacht naartoe gaan en gebruik maken van de concentratie op de ademhaling om weer helemaal in het moment bij jezelf te komen. Het helpt je weer in het hier-en-nu te komen. Hierdoor kan je de ademhaling gebruiken als hulpmiddel, als anker om je innerlijke stabiliteit te herpakken. Neem op drukke dagen geregeld een paar minuten om je volledig op de ademhaling te concentreren. De kunst is om te proberen de ademhaling niet onder controle te willen krijgen. Probeer alleen op te merken hoe de adem je lichaam in komt en weer uit gaat. Kijk er naar op een vriendelijke belangstellende manier. Blijf de adem volgen totdat je merkt dat je echt los bent gekomen van de dagelijkse hectiek. Maak dan weer bewust de overgang naar het hervatten van je werkzaamheden.

Oefening: 3-stappen-ademruimte

Binnen de mindfulness oefenen we op verschillende manieren met ons concentreren op de ademhaling. Daarnaast maken we gebruik van een eenvoudige korte oefening die je eigenlijk overal wel in kan zetten. Mocht je dus nog wat hulp kunnen gebruiken, luister dan een paar keer naar deze oefening en zet hem vervolgens zelf in wanneer  je merkt dat je even een moment nodig hebt voor jezelf.

Benieuwd naar wat wij nog meer kunnen bieden om je te helpen meer rust te vinden in alle hectiek op het werk? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek (info@inzicht360.nl).