Artikelen ter inspiratie

Hoe hoog ligt jouw lat?

hoogspringerDe meest voorkomende beroepsziekte is nog altijd werkstress. Het risico op een burn-out en andere psychische problemen loopt jaarlijks op. Heb je eenmaal een burn-out gehad? Dan is de kans op een tweede burn-out nog groter. Een alarmerend gegeven, vooral omdat het aantal burn-outs niet lijkt af te nemen, maar juist toeneemt. Een beetje stress op de werkvloer is prima. 30% van de stress hoort er gewoon bij, maar aan de overige 70% kan je iets doen.

Stress-symptomen leren herkennen

Iedereen kent wel een collega, familielid of kennis die thuis zit of zat met een burn-out. Misschien was je het zelf wel. Het probleem is dat mensen te weinig tijd nemen om zichzelf in de gaten te houden. Mensen luisteren niet meer goed naar zichzelf en ze herkennen hun eigen stress-symptomen niet of nemen ze onvoldoende serieus. Stijve spieren, aanhoudende hoofdpijn, duizelingen, extreme moeheid, futloosheid, een hoge en snelle ademhaling, buikkrampen, bultjes op de huid en ga zo maar door. Ons lichaam waarschuwt ons, maar we hebben het niet (op tijd) door. Of we weten het eigenlijk wel, maar stellen het ‘eraan werken’ steeds uit. Als we het iets minder druk hebben, zullen we er aandacht aan besteden, maar nu moet eerst opdracht A af en brief B, C, D en E.

De lat alsmaar hoger leggen

Die stress komt grotendeels door perfectionisme en door de lat die we te hoog leggen. We maken onrealistische planningen, we willen ons werk zo gauw mogelijk en zo goed mogelijk af hebben en het is allemaal nooit goed genoeg. Hebben we net voor de deadline van alles afgekregen, dan voelen we ons nog teleurgesteld. Enerzijds omdat we keihard naar de deadline hebben toegewerkt en anderzijds omdat we nog zoveel meer hadden willen doen. Ambities zijn mooi, de lat consequent te hoog leggen niet. Als we die lat lager leren leggen, zijn we sneller tevreden en doen we ons werk op een relaxtere manier. Dat levert veel meer op. Een stap terug doen, is voor veel mensen moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.

Oog hebben voor mentale gezondheid

Het is dus belangrijk om onszelf goed in de gaten te houden. Pas dan kunnen we iets aan onze werksituatie veranderen. Als we bewuster bezig zijn met miscommunicatie, spanningen op de werkvloer en lange to-do-lijsten, herkennen we ook sneller het gedrag en de stress-symptomen van onze collega’s. Door er beter met elkaar over te praten, rekening te houden met elkaars situatie en elkaar te helpen, kan een hoop stress worden weggenomen. Dat gebeurt echter niet vanzelf. We zijn allemaal zo hard aan het werk, dat we vaak niet bezig zijn met de algehele mentale gezondheid van anderen, laat staan van het hele team.

Met plezier naar het werk

Door bewust te worden van stress-symptomen, onrealistische planningen, gedrags- en gedachtenpatronen en door ontspanningsoefeningen en herkenningsoefeningen te doen, worden niet alleen individuele werknemers gelukkiger op de werkvloer, maar heeft het hele team er profijt van. Met als gevolg dat mensen met meer plezier naar hun werk gaan. Medewerkers hebben meer energie en dat leidt dan weer tot meer successen.

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten of beter leren omgaan met stress?

Wil jij jouw zelfvertrouwen vergroten? Stress op het werk verminderen? Of inzicht krijgen in jouw loopbaan en bijbehorende ontwikkeling? Door middel van individuele coaching kan jij de professional worden die jij wilt zijn. Inzicht360 deelt graag tips en biedt individuele begeleiding in de regio Amsterdam en Zaandam. Meld je direct aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.